پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227744
روايت انديشکده آمريکايي از پرنده سرنشين‌دار ايراني/چالش ايران براي کشورهاي عربي
تاریخ انتشار : 1395/11/27 10:35:54
نمایش : 1315
انديشکده آمريکايي نوشت: موفقيت سپاه ايران در ساخت و توسعه جايروکوپترها با قابليت پرواز در ارتفاع پايين و گريختن از چنگال رادارها چالشي براي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، انديشکده «امريکن اينتر پرايز» در تازه‌ترين گزارش درباره استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از جايروکوپترها نوشت: ايران با چالش‌هاي امنيتي در مرزهاي ناهموار و کم جمعيت خود به ويژه کردستان و بلوچستان که مستعد قاچاق و ناآرامي هستند مواجه است. ايران در سال‌هاي اخير در اين نواحي از پهپادها براي عمليات تجسسي استفاده کرده است. با اين وجود شواهدي  وجود دارد که نشان مي‌دهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اينک از جايروکوپترهاي سبک براي عمليات تجسسي بهره مي‌برد.

اين انديشکده با اشاره به سقوط چندي قبل يک جايروکوپتر بسيار سبک در فرودگاه سراوان در بلوچستان ايران نزديک به مرزهاي پاکستان که منجر به شهادت خلبان آن شد و شباهتش به نمونه‌اي که چيني‌ها در ژانويه سال 2016 از آن بهره‌برداري کردند،نوشت: امکان استفاده بالقوه بيشتري از اين وسيله نيز وجود دارد بطوري‌که چيني‌ها عنوان کرده‌اند از اين پرنده‌ها نه تنها براي عمليات تجسسي بلکه براي ماموريت‌هاي ويژه تهاجمي بهره مي‌برند. با توجه به کاربري دوگانه جايروکوپترها اينک اين سئوال در زمينه کاربرد اين وسيله در نيروهاي مسلح ايران مطرح است که آيا ايران اين پرنده را به موازات نسخه چيني توسعه داده يا با همکاري با پکن آن را ساخته است؟

همچنين اگر ايران از اين پرنده سرنشين‌دار براي انجام عمليات تجسسي هوايي در مرزهاي جنوب شرقي استفاده مي‌کند، آيا بدان مفهوم است که پهپادهاي اين کشور به نسبت ادعاهاي صورت گرفته از قابليت کمتري برخوردارند؟

مورد مهم ديگر اين است که اگر ايران استفاده از فرودگاه سراوان در سيستان و بلوچستان به عنوان پايگاه جايروکوپترها استفاده مي‌کند، آيا اين کشور در حال افزايش قابليت نفوذي نيروهاي خود مستقر در سي‌ کيلومتري مرزهاي پاکستان است؟

اين انديشکده در خاتمه نوشت: اگر سپاه پاسداران در توسعه جايروکوپترها براي استفاده از ماموريت نيروهاي ويژه موفق گردد، اين امر مي‌تواند چالش‌هايي را براي کشورهاي همسايه و عرب خليج فارس در بر داشته باشد.مهمتر از همه اين‌که اين پرنده هاي کم صدا و با قابليت پرواز در ارتفاع پايين قادر به گريختن از چنگال رادارها هستند.

جايرو وسيله ايست پروازي که سامانه پروازي آن ترکيبي از سامانه هواپيما و بالگرد است به همين دليل به آن «جايروپلن»يا  «جايروکوپتر» گفته مي‌شود. اين پرنده در مقايسه با هواپيما، فاقد بال و سکان افقي است.

جايروکوپتر براي برخاستن از زمين مانند هواپيما نياز به يک باند خيلي کوتاه درحدود 15 متر و يک موتور به همراه يک ملخ که مستقيما به آن متصل است و در جلو و يا عقب آن نصب مي‌شود، دارد.

فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html